Læs om DMVB’s pladecovers fra 1983-2023
Kap. 1:
I 1983 udkom De Må Være Belgieres første plade under titlen “Er Det Tirsdag Må Det Være Belgien” – en EP med tre numre: “Synsforstyrelser”, “Cirkler” og “Ingentid”.
Coverets motiv er et tryk af Tine Gybel, som i starten af 80’erne boede i Århus. Udover at være kunstner og lave teater spillede Tine på olietønde i bandet Bilfabrikker, der bestod af Jacob Leth på bas, Daniel Mantel på vokal, Odd Bjernæs på bånd og trommer samt, når bandet spillede live, Jens Valo, Kim Grønborg og Lars B. Jørgensen på dans og slagtøj og Peter Skovbjerg på svejseapparat.
Coveret til DMVB’s EP er et tryk skabt ved, at toiletpapir blev vådgjort af mørk maling og brugt til at lave aftryk på almindeligt papir. Hertil blev der tilføjet underliggende blå penselstrøg.
Udover EP’en fra 1983 er papirtrykket brugt ved CD-udgivelsen af DMVB’s musik på pladeselskabet Tryghed og Tristesse i 2006 og senere ved den californiske 12-tommer DMVB-udgivelse i 2010 af pladeselskabet Dark Entries – sammen med End Of Your Garden.
Kap. 2:
I 2019 udgav De Må Være Belgiere albummet “Tiden bøjer af”.
Coveret indeholder to motiver. Det øverste motiv stammer fra en serie af tryk, som Tine Gybel lavede i 1983 til bandets første EP “Er Det Tirsdag Må Det Være Belgien”. Også denne gang blev trykket skabt ved, at toiletpapir blev gjort vådt af maling og brugt til at trykke på almindeligt papir. På pladens cover er dette papirtryk imidlertid anvendt som negativ og bearbejdet.
Coverets nederste motiv er et foto af tilfældig beton – printet, fotokopieret, scannet og endelig bearbejdet i photoshop. Jacob Leth og Clara Prats, som designede pladecoveret, brugte en del energi på at ramme den rigtige blå farve, Majorelle. Da man aldrig kan stole på den farve, man ser på en skærm, indebar det fx, at de købte fysiske farvekort og sendte det rigtige kort til Storbritannien, hvor coveret blev trykt.
Det samlede motiv findes i seks farveversioner: blå, orange, hvid, sort, rød og grøn.
Den blå blev brugt til albummet og de andre farver til forskellige singler, hvoraf nogle stammer fra albummet, mens andre kun er udgivet digitalt:
- Orange til “Amnesi” (2019)
- Hvid til “Tiden bøjer af” (2019)
- Sort til “Elsket og nøgen” (2019, kun digital)
- Rød til “I den tynde tråd” og “Sidste akt” (2020, kun digital)
- Grøn til “Skygge og duft” (2020)
Hertil kommer det originale tryk, som bl.a. findes på DMVB’s Bandcamp-side.
Kap. 3:
I 2021 udkom De Må Være Belgieres andet album ”Paradis”. Pladen indeholder ni numre, som blev skabt, indspillet og udgivet i en coronaboble under flere lockdowns.
Coverets hovedmotiv er en hjernecellekultur afbilledet med lysmikroskopi foretaget på Core Facility for Integrated Microscopy ved Department for Biomedical Sciences på København Universitet og formidlet af Clara Prats. Mange flere af lignende motiver er anvendt i videoen til DMVB’s single ”Elsket og nøgen” fra 2020 og senere genanvendt i Peter Baks video til “Polka” fra det seneste album “Antagonist” fra 2023. Begge videoer findes på bandets YouTube-kanal.
Hovedmotivet fra coveret blev også brugt i sort/hvid, da albummets titelnummer “Paradis” blev udsendt som digital single i 2021 i kølvandet på Svenne Friis’ video til nummeret – også at finde på YouTube.
Forud for udgivelsen af det andet album digitalt og på vinyl udsendte bandet to digitale EP’er med flere af pladens numre. På coveret til EP1 er motivet cyloskelet i en HeLa-cellekultur afbilledet med fluorescerende konfokal mikroskopi af Core Facility for Integrated Microscopy. På coveret til EP2 ses HeLa-celler afbilledet med differential interferens kontrast mikroskopi af Core Facility for Integrated Microscopy.
Med HeLa henvises der til Henrietta Lacks, som var en amerikansk kvinde, der i 1952 døde af livmoderhalskræft som 31-årig. HeLa-celler er en type celler, der blev isoleret fra hendes kræfttumor, og som udgør de første menneskelige celler, ud fra hvilke der siden er skabt en permanent udødelig cellelinje, der deler sig ubegrænset. HeLa-celler anvendes i dag over hele verden til cellebiologisk, virologisk og molekylærbiologisk forskning.
Albummet indeholder allegoriske rejser fra Kronstadt til Massif Central over Middelhavet gennem ørkensandet til Paradisets underverden, alt sammen indkapslet i mikroskopiens forførende univers – som en slags allegorier inden for en vifte af allegorier.
Kap. 4:
Den 24. februar 2023 udkom De Må Være Belgieres tredje album ”Antagonist”. Coveret er skabt af ClayMarwin (aka Mark Winther, DMVB’s trommeslager). Det består af to kombinerede motiver: en græstørvslabyrint og en catalansk havemur.
Forud for vinyludgivelsen udsendte bandet tre singler – ”Antagonist”, ”Polka” og ”Kanter”. Til Polka lavede Peter Bak en psykedelisk video, hvori der indgår afbildninger af cellestrukturer skabt via lysmikroskopi foretaget af Core Facility for Integrated Microscopy på København Universitet.
Til de tre digitale singler skabtes tre forskelligfarvede covers – og et fjerde til vinylpladens åbningsnummer ”Blind”, som bandet overvejede at udsende som single. Baggrunden til de fire covers er et foto af en afskallet havemur i Carrer de Santa Isabel, Vilassar de Mar, Catalonien.
Havemuren går igen som baggrund på coveret til vinyludgivelsen – og på innersleevet med teksterne. Hovedmotivet er imidlertid en såkaldt græstørvslabyrint. Labyrinten stammer fra et silketryk af Søren Hede, der var kunsthistoriker, labyrintolog og gennem en menneskealder lærer på Risskov Gymnasium – og far til DMVB’s sanger Jesper Hede.
De såkaldte græstørvslabyrinter er et fænomen særligt kendt i England, hvor de går under navnet Troy Town – på dansk Trojaborg. Formentlig har man forestillet sig, at bymurene i antikkens Troja var konstrueret så forvirrende og komplekst, at enhver fjende, der kom ind i byen, ikke ville være i stand til at finde ud igen.
Labyrinttypen kan spores tilbage til etruskerne og til Knossos på Kreta og findes i forskellige afskygninger i Skandinavien og Baltikum. Som sådan er labyrinten nærmest arketypisk – som formen på den menneskelige hjerne.
I processen med at skabe coveret blev der arbejdet med at lægge et billede af det sorte hul ved navn Messier 87 ind bag ved labyrinten. M87 blev affotograferet af Event Horizon Telescope og offentliggjort 24. marts 2021 – og omtales sommetider som det første afbilledede sorte hul. M87 kom dog ikke med på det endelige cover.
Temaet hænger sammen med, at A-siden af albummet har sorte huller som et gennemgående tema. Numrene “Blind”, “Antagonist”, “Her Lytter Ingen” og “Retrograd” – og til dels også “Manifest” og “Y.O.” på B-siden – kredser på forskellige vis om at være modstander af stereotyper, fanatisme, død, helvede og himlens sorte huller.